De la 1 ianuarie 2009 …

… în România nu se mai fumează prin baruri, iar în Croaţia nu mai poţi cumpăra (aproape) nimic duminica pentru că magazinele sînt închise. Pentru mine a fost un şoc mare că, mutîndu-mă la Zagreb, am văzut că nu există magazine non-stop (şi ce şoc :)), dar m-am adaptat. Mă voi adapta şi acum, da’ nu-s de acord.

Care-i povestea? Biserica catolică a văzut că pierde din public la matineul de duminică şi s-a gîndit să dea vina pe centrele comerciale care îs, evident, dracu’ gol. A promis partidului care se află acum la guvernare sprijin în campania electorală (acordat sub forma de mesaje electorale transmise la slujbe enoriaşilor …), în schimbul unei legi care să trimeată vînzătorii acasă în a şaptea zi din săptămînă.

Booon, partidul a cîştigat şi acuma achită datoriile. În loc să aplice legea aia, veche, care zice că trebe să le dai bani în plus şi zile libere la schimb celor care lucră în ziua în care şi Dumnezeu s-a odihnit, a dat una care a iscat o dezbatereeee, dar ce dezbatere. Inclusiv la radio 🙂

Argumente pro: da’ ce? oamenii ăia n-are voie să se odihnească? n-au dreptul la o zi cu familia? iar ăia de mergeau la shopping să mai meargă şi la biserică sau să facă altele, mai spirituale! Şi dacă n-am familie? Da’ dacă-s ateu? Dacă-mi trebe banul ăla în plus, de ce să n-am voie să aleg să muncesc?

Oricum e haios că guvernul şi-a dat seama că, bine-bine, trimite populaţia locală acasă, da’ cu turiştii ce se face? Aşa că legea se aplică tot anul, mai puţin în sezonul de vară cînd ploo cu străinezi 😀

Argumente contra sau, mai bine zis, rezultate: după două săptămîni cu duminici nelucrătoare, lanţurile comerciale au dat afară 400 de persoane, se preconizează că vor fi nevoiţi să dea afară dojdemii. Nu le plîng lor, lanţurilor, de milă, că mi-e clar că au făcut pasul ăsta ca să le intre lor mai mult în buzunar, ci nefericiţilor care în plină criză se află în căutarea unui loc de muncă.

Magazinele mici de cartier se vor închide şi ele probabil că ele se bazau pe vînzarea de duminică, atunci cînd nu te mai duceai pînă la shopping center dacă vedeai c-ai rămas fără pătrunjel.

Oraşul a fost pustiu duminica asta, ziceai că a dat careva cu gripă aviară. Ici şi colo o cafenea deschisă că ele au voie (cît le-o mai vizita şi pe ele populaţia locală că din iunie se interzice fumatul şi aci 🙂 Da’ să te ferească sfîntul să-ţi fie foame sau să-ţi trebuiască vreun bilet de tramvai, că nici chioşcurile de ziare nu funcţionează. Lucrează benzinăriile în schimb, aşa că faci o rată 😉 şi iei maşină ca să ai cu ce ajunge la benzinărie 🙂

Pe mine personal mă afectează că mai făceam aprovizionarea săptămînală duminica cînd în restul săptămînii se lucra asiduu. Că plecam cu biţa şi cu apă în bidon că de rest ne descurcam pe drum pentru picnic. Că intram la magazin să iau o cutie de boboane cînd ne duceam în vizită la cei bătrîni. Nu-i bai, mă reorganizez, da’ ce nu pricep e de ce s-or băga oamenii să strice ceea ce mama natură şi legea cererii şi a ofertei reglează aşa de bine?

13 gânduri despre &8222;De la 1 ianuarie 2009 …&8221;

  1. aici se fumează mai dihai ca’nainte. De ce? Au eliminat spaţiile pentru nefumători complet, deoarece, în forma sa legea zice că spaţiul trebuie împărţit în mod egal (fumători/nefumători), trebuie ventilaţie, spaţiu compartimentat astfel încît nefumătorul să nu treacă pe la fumători ca să ajungă la nefumători. Cum la noi în Braşov, cel puţin, nu este posibilă aplicarea unei astfel de legi, toate crîşmele au afişat la vedere „În această unitate se fumează”.
    Legea croaţilor e cel puţin cretină. Nu suntem singuri pe Pămînt (noi romînii şi legile noastre) se pare. 😀

  2. Hello, Oana 🙂 Îmi permi să spun două vorbe la tine „acasă” 🙂 Legile în general sunt interpretabile şi au tot felul de excepţii, de ce ar fi asta cu fumatul altfel? Sunt f de acord să nu poluez aerul nefumătorilor. Eu am mai multe probleme, pe de-o parte cu patronii de localuri care s-au trezit abia acum că trebuiau să facă investiţii serioase în ventilaţie şi izolare a spaţiilor cu fum, pe de altă parte cu ideea statului de a scădea numărul de fumători. Nu se descurajează consumul (de la vârste tot mai fragede) de porcării (repet, McDonalds, KFC, tone de mezeluri cu rahaturi în ele), nu se descurajează (prin legi care te plasează într-o tabără sau alta) de alcool, nu se încurajează lectura sau stimularea creativă. Dar ne supărăm că vor fi cârciumi doar pt fumători sau doar pt nefumători 🙂 Apropo, locurile pentru fumat din cârciumile mari pot reprezenta maximum 50% din suprafaţa spaţiului alocat clienţilor. Numai bine 🙂

  3. Liei,
    fumatul poate să ucidă, iar consumul excesiv de zahăr, sare şi grăsimi poate dăuna grav sănătăţii. Dar unii sunt mai egali decît alţii. 😀

  4. Seeeervus, LiaLia! Ia un loc, bem o cafea, poţi să aprinzi şi o ţigară că deschidem geamul dup-aia 🙂

    În discuţie despre efectele nocive ale fumatului nu intru că am fost voluntar activ al Crucii Roşii şi militant anti-fumat şi am sechele 😀

    Acuma filosofia mea de viaţă zice: nu te deranjez eu pe tine, nu mă deranjezi nici tu pe mine. Inclusiv în ce priveşte fumatul. Aci cred că sîntem de acord 🙂

    De ce s-o luat guvernu’ dintre toate obiceiurile nesănătoase exact de ăsta? Nu ştiu. Poate trebuia să înceapă cu ceva. Io personal aş marşa mai mult pe educaţia pruncilor şi mai puţin pe prohibiţii, da’ io nu-s la guvernare 😀

    De ce nu au luat măsuri localurile pînă acu’? Aci sînt de acord cu tine că ar fi trebuit. Dar se pare că au mers pe cartea descurcărelii cum zice Ionuţu: ălea cu prezenţă de spirit au zis că-s pentru fumători 🙂 Cum o să zică şi cafeneaua ta pînă la urmă.

    Şi iată cum o lege menită a-i proteja pe nefumători ajunge să-i discrimineze iar negativ. Căci un nefumător va putea sta la o adică într-un local pt. fumători, invers mai greu.

    Z., consortul, e de părere că ori interzici fumatul de tot (cum au făcut recent slovenii şi tare bine le-a ieşit schema), ori laşi problema nereglementată (în afară de spaţiile publice unde mi se pare normal să nu se fumeze: primărie, tren, spital) că tot dracu’ ăla iese. Cu enervări de toate părţile 🙂

    Mulţumesc de vizită, numai bine şi ţie 🙂

    P.S. Te-am citat pentru că am primit info contradictorii: „nu mai pot fuma în cafeneaua mea” vs. „da’ de unde, se fumează mai abitir acu'” 🙂 Da’ acum îmi dau seama că depinde de la caz la caz, după cum reiese şi din comentariile la articolul tău.

  5. Ionutu, multe lucruri pot ucide si si mai multe pot dauna grav sanatatii, noi sa fim sanatosi :)))
    Oana, si francezii au interzis fumatul si s-au inchis mai bine de 50% din localuri si ai ceva probleme de aici (somaj, biznisuri falimentate, etc). Chiar nu stiu care e solutia cea mai buna. Vorba aia, drogurile sunt ilegale, cu toate astea se baga pe vene si se trage pe nas la greu. Daca acceptam ca un biznis e facut ca sa aiba profit (ca asa zice capitalismul), alegerea carciumarilor nu e ilegala, desi poate e imorala. Dar dupa cum cautai si tu discutii pe subiect, subiectul e pe la mojloc si e cam in ceata 🙂 Eu imi spuneam punctul de vedere subiectiv si strict personal, de fumatoare care nu sufla in nas nimanui fum si nu asteapta exceptii de la reguli. Nu dau in cap nimanui, dar nici nu imi face placere sa mi se dea in cap 🙂
    P.S. Eu o sa revin 🙂

  6. Ei, nu, dacă se lasă cu falimente şi cu şomaj, mai bine să se fumeze peste tot că mă descurc eu, nefumător, să-mi găsesc loc de ieşit 🙂 La cofetărie, cum ziceam 🙂

    Nici eu nu ştiu care-ar fi soluţia ideală pentru România. Căci şi asta e o chestie, nu poţi importa ce au făcut alţii, trebuie să analizezi care-i situaţia la tine în ogradă, cîţi fumători ai, care-i riscul de sănătate exact, şi dacă descoperi că într-adevăr fumatul e o problemă (cînd statul devine interesat de o chestiune, asta înseamnă că îl costă bani pe el) trebuie căutată şi cea mai bună cale pentru a reduce numărul de fumători. Mă-ndoiesc că interzicînd fumatul în locuri publice închise, reduci semnificativ numărul fumătorilor.

    Partea frumoasă în democraţii este că legile se mai pot schimba 🙂 Legea croaţilor cu nelucratul duminica va fi atacată la Curtea Constituţională de sindicate. O lege care interzicea consumul de alcool la volan a fost amendată pentru că s-a constatat că numărul de accidente rutiere nu a scăzut (acum se poate din nou consuma o bere, un pahar de vin înainte de drumul cu maşina). Om trăi şi om vedea 🙂

    Mă bucur dacă ai să revii 🙂 Şi eu am să mai trec pe la tine că mi-a plăcut tare cum ai răspuns la leapşă 🙂 Eşti optimist de-al meu, te-am „citit” repede 🙂

  7. Oana, Lia, din cate stiu eu, tutunul este singurul produl LEGAL al carui consum este restrictionat ata de puternic. Mai e, probabil, alcoolul (tot din categoria substantelor psihoactive), cu interdictia de consum in public. Acum, intrebarea mea e: din moment ce vorbim de un produs LEGAL, de ce consumatorii lui sunt discriminati in acest mod? Ori il faci ilegal si gata! cine fumeaza face parnaie, or il lasi naibii.

    Cat despre nefumatorii care s-ar simti, vezi Doamne, vexati la fandacsie de fumul de tigara… oh, cate sunt situatiile in care NU se poate face o separare fizica eficienta? Nu militez pentru fumat oriunde, oricand; dar mi se pare inadmisibil sa fiu obligat sa tremur in frig (sau: sa ma coc la soare; sau: sa ma-nghesui intr-o camaruta cat o cusca de pudel, impreuna cu alti douazeci de pedepsiti) doar pentru ca sunt fumator, in timp ce nefumatorii se lafaie in comoditatea aerelor conditionate. Se pot restrange si ei, asa cum o putem face noi.

    Am ranit sentimentele vreunui nefumator? So what?

  8. Cetăţene, ia un loc, aprinde o ţigară, am zis că deschidem geamul 🙂

    Io-s destul de mare (şi singurul nefumător in the house se pare 🙂 ca să-mi dau seama că ăsta e un caz în care ambele părţi au dreptate şi în care e greu să împaci şi capra şi varza.

    Eu cît eram tînără şi membră a unei găşti fumătoare am inhalat kilograme de fum fără să mă intereseze sau să mă gîndesc că mă afectează. Mama şi tata acasă fumau, deci obişnuită cu fumul eram.

    Acuma nu mai fumează nime’ în jurul meu, simt fumul şi mă deranjează chiar dacă e la distanţă, chiar dacă intru într-un local în care în momentul ‘cela nu se fumează, dar în general da. Mă distrează că doar la McDonald’s sau la cofetărie mă pot întîlni iarna cu nefumători ca mine 🙂 De-aia evit locurile unde se fumează.

    Recunosc, am salutat interdicţia de a fuma în trenuri căci călătoriile în trenuri aglomerate, pe coridor, cu fumători fumînzi şi babe isterice care refuzau să deschidă geamul că le trage curentul fac parte din amintirile mele de groază 🙂

    Orice ar fi, ne adaptăm, că de-aia sîntem fiinţe inteligente 🙂

    P.S. Anecdotă din Slovenia, ca să mai descreţesc o frunte. Acolo e interzis fumatul în orice spaţiu public închis. Un proprietar de local a închis o parte, a declarat-o salon al casei sale private şi acolo puteai fuma căci erai „prieten în vizită” 🙂

  9. Din perspectivă de fost fumător, şi înrăit, îi dau dreptate Cetăţeanului.
    Din perspectivă de fost fumător, ce are azi exact 4 luni de abstinenţă, mă văd nevoit să ţin şi cu nefumătorii. Discuţia asta poate ţine pînă mîine. Nu se va ajunge nicăieri. Statul este cel mai mare ipocrit aici. Să nu uităm cîţi bani intră la buget din accize. Cîte centre pentru alcoolici, dependenţi de droguri există la ora actuală în Romînia? Cred că ne ajung degetele unei mîini spre a le număra pe cele cît de cît serioase.
    Romînul face din căcat bici, şi se aşteaptă să şi pocnească. Biciul, adică.

  10. Lege cretina aia cu inchisul magazinelor duminica, dar poate se mai crestineaza lumea in zilele de duminica odata cu campaniile electorale „ca tare s-a strambat pamantul asta, maica. Of!”
    (Replica de la bunica mea)

  11. Pingback: Haz de necaz :) « Oama’s Weblog

Lasă un răspuns

