Ce se poate cumpăra din Croaţia

Asta se întreba un căutător pe Google, ieri, alaltăieri. Îndoindu-mă că, deşi ajuns pînă aici, a reuşit să afle răspunsul, m-am gîndit să răspund ca şi cînd m-ar fi întrebat live.

Te gîndeai la cadouri, amintiri, suveniruri, produse specifice?

Atunci poţi alege:

  •  Vegeta de la mama ei (mama mea se jură că aia de o cumpără din Braşov nu-i la fel de bună că-i fabricată sub licenţă),
  •  bomboane Bajadera (ciocolată plus cremă alune egal love, deşi din astea se găsesc şi în România mai nou şi-s chiar mai ieftine :D).
  • cafea Franck. Nu creşte aci, e doar prelucrată la Zagreb 🙂
  • ulei de măsline de pe insule îmbuteliat într-un sticluţ elegant 🙂

Vinuri sînt, da’ pe românul obişnuit cu gusturi mai dulci, n-au să-l impresioneze tentele aspre ale celui roşu. Se pot încerca sortimentele de prin zonă: Graševina, de exemplu, care-i un vin alb băubil sau Plavac, unul roşu.

Şi, ca să trecem de capitolul „de-ale gurii, dar neperisabile”, se mai poate alege:

  • o cravată Croata căci croaţii sînt inventatorii gît-legăului dacă nu ştiaţi; să fiţi pregătiţi cu cel puţin 200 de RON pe bucată că, deh, e mătase şi e de firmă 🙂
  • un stilou că Slavoljub Penkala l-a inventat; scump, dom’le, scump, mai bine un creion cu gumă 🙂 Later edit: [mulţumesc Cetăţeanului Popescu!] un stilou de care a inventat Penkala sau un creion mecanic 🙂 Căci altminteri stilouri inventate de români se găsesc şi în România 🙂
  • tricouri, şepci, costume de baie, şosete, adidaşi, căni, vaze, fulare, eşarfe, feţe de masă, magneţi de frigider etc. etc. în pătrăţelele roş-albe ale steagului naţional 🙂

Şi, în funcţie de regiune, oraş, sătuc, alte chestiuţe de care oamenii sînt mîndri că-s originale şi autentice 🙂 Ziceţi unde mereţi şi vă zic ce să cumpăraţi 🙂

Cît despre alte alea, se găsesc de toate sau, mai bine zis, nu ştiu ce se găseşte aci, da’  în România ba. Unele îs mai scumpe, altele mai ieftine, depinde de la caz la caz. Numa’ aveţi grijă cu cumpărăturile că Croaţia nu este încă membră UE (vă anunţ eu cînd devine 🙂 ), şi deci nu poţi pleca cu frigiderul de aci fără să-l declari la vamă 🙂

Later edit: Croația o devenit membră UE în iulie 2013 😀 În august 2015 articolul ăsta încă mai era de actualitate, căutat și citit 🙂

16 gânduri despre &8222;Ce se poate cumpăra din Croaţia&8221;

  1. (a) Barcelona ar trebui sa fie pe „to-visit list” by default, ca sa zic asa. Eu m-am indragostit de orasul asta la prima vedere…

    (b) Ca sa-l dezamagesc pe dl. Penkala, „tocul purtareţ fara de sfarsit cari se adapeaza singur cu cerneala” a fost iscodit de un vecin, Petrache Poenaru pre numele lui, care si-a brevetat inventia in 1827, la Paris.

    (c) Tendinta in consumul de vinuri se indreapta, incet dar sigur, care rosul sec.

    (d) De curiozitate: cum e cafeaua Franck?

  2. a) Ai dreptate, Cetăţene, cred că am zis eu greşit căci Barcelona era şi pe lista noastră (Z. a văzut-o cu ocazia călătoriei de absolvire a liceului) undeva, cîndva. După film a înaintat spre poll position 🙂

    b) Nu l-ai dezamăgit pe dl. Penkala, m-ai făcut curios pe mine să investighez problema dacă tot am dat informaţii greşite 🙂 Şi am aflat că nici Penkala, nici Poenaru nu l-au inventat. Că prin sec. X îl folosea deja un şeic egiptean 🙂

    Ceea ce au făcut ei au patentat „fountain pen with a replacable ink cartridge” (ăsta ar fi stiloul cu cartuş? sau stiloul cu pompiţă cum zice wikipedia ro? – Poenaru) şi solid-ink fountain pens (ei, asta nu ştiu ce este, ceea ce ştiu e că Penkala a mai patentat stiloul care se umplea cu apă şi praf de cerneală, dar cred că mai bine îl ţin minte pentru creionul mecanic 🙂 ) Oricum, de-a lungul timpului mulţi şi-au adus contribuţia la dezvoltarea acestei unelte de scris. Din wikipedia engleză mi-am luat informaţiile. Wikipedia ro la capitol dă rateuri, iar cea croată, deşi mult mai bine pusă la punct, se concentrează pe Penkala.

    Cred că, pîna la urmă, e o problemă de traducere: croaţii ştiu că a inventat stiloul, partea cu de care fel e mai greu de explicat 🙂

    Oricum tot respectul lor că-ţi recită toţi inventatorii pe care i-o dat lumii Croaţia, toţi sportivii, toate motivele de mîndrie, îşi ştiu istoria bine şi sînt mîndri de ea.

    Nu vreau să fac judecăţi de valoare, dar io, copil de român şcolit 23 de ani, am auzit de Poenaru pentru că am aflat eu în activităţi extraşcolare şi, recunosc, îl ştiam doar de matematician. Dar bănuiesc că n-a fost timp la şcoală să discutăm despre altceva decît despre cum am apărat Europa de turci :))))

    c) Păi la mine sigur se întreaptă tendinţa spre roşu sec că de altul nu am 🙂 Acuma dacă o să zic că ce înseamnă sec la români, e demi-dulce pentru croaţi o să pară că habar n-am despre ce vorbesc 🙂 Dar asta mi s-a întîmplat de-a lungul anilor cînd am adus vinuri româneşti aici şi am dus vinuri croate în România 🙂

    d) Cît despre cafeaua Franck nu ştiu ce aş putea zice decît că are un gust prietenos, parcă dulceag 🙂 Din cîte ştiu, Franck se extinde în România, acuma nu ştiu dacă se va găsi de cumpărat curînd prin magazine. Dacă doreşti, aş putea trimite o mostră sau aduce la Braşov un pachet data viitoare 🙂

  3. Aş poza, da’ pe frigul ăsta nu prea ies din casă sau îs înfofolite bine 🙂 Mai la primăvară, cînd or ieşi pe strasse o să fac un Later edit eventual :)))

  4. Io as mai adauga Travarica ptr deschis apetit, iar pentru potolit apetit miel gatit ca in zona Risnjak si prajitura cu gem de afine tot ca acolo. Pe drum, de rontait neshte napolitane tradigtionale, nu le mai stiu numele, dar pe acolo-s simbol ca Eugenia intre Carpati. Astea tin cel mai bine minte din escapada Zagreb/Opatija/Risnjak de acu 3 ani.

  5. Bine ai adăuga 🙂 Şi dobro došla – fii binevenită pe aci 🙂 Cred că napolitanele îs to Kraš… Mulţumesc şi pentru ideile de miel şi prăjitură cu gem de afine – cu proxima ocazie cînd sînt în zonă le încerc 🙂

  6. Salut,

    Am dat din intamplare peste blogul tau…mentionezi tu mai sus ca bomboanele Bajadera se gasesc si in Romania. Imi poti spune te rog unde anume? Ar fi super daca le-as gasi pe undeva pe aici…

    Multumesc!

  7. Bună și bine m-ai găsit 🙂 Articolul e mai vechi, din 2009, atunci văzusem bomboanele Bajadera la Brașov, într-un magazin Hard Discount care nu mai există acum (s-a transformat în Spar sau Billa…). Sinceră să fiu, după acel moment, n-am mai urmărit dacă se găsesc pe undeva sau nu. Dacă vrei, trimit o întrebare la producător, compania Kraš, poate îmi răspund cu cine lucrează în România :).

  8. Gata, le-am trimis o întrebare pe principiul „bate fierul cît e cald”, aștept răspuns, și am dat un google search și am aflat că niște caramele produse de Kraš se găsesc la farmaciile Sensiblu, Carrefour și Kaufland – încearcă la Kaufland sau Carrefour pînă primesc eu răspunsul oficial, dacă ai drum pe la ei 🙂

Lasă un răspuns

