Cuvinte înţelepte

„Publicului cititor îi spun multe lucruri pe care n-aş simţi nevoia să le împărtăşesc vreunui individ în parte. Dacă cei mai credincioşi prieteni doresc să-mi afle cele mai ascunse gînduri, să le caute pe taraba librarului.”

…sau pe pagina blogului 🙂 L-am citat pe Michel de Montaigne despre care vorbeşte Alain de Botton în „The Consolations of Philosophy” (sau „Utjehe filozofije” cum îi spune în limba în care o citesc şi din care am tradus traducerea traducerii 🙂 )

9 gânduri despre &8222;Cuvinte înţelepte&8221;

  1. De Botton rulez;) Dupa Art of travel acuma si consolations of filosophy sunt amandoi foarte fain. Acuma „kiss and tell”si „how can proust change your life”.Sper ca nu fac De Botton overdose:))

  2. Nu sunt sigur că am înţeles ideea, enunţul filosofului, deşi este atît de frumos împachetat. Eu văd o contradicţie aici: prietenul credincios îţi stă aproape, te consolezi lui, îţi ştie problemele, tu le ştii pe ale lui.. d’aia se cheamă că îţi e prieten, şi pe deasupra credincios. Prin urmare, the way I see it, enunţul este adresat ne-prietenilor, anume ălora de se dau drept prieteni, dar de fapt pe ei îi roade doar cum o mai duci tu, să nu cumva să o duci mai bine decît ei. Un prieten adevărat nu are de ce să intre pe blogul tău ca să ştie cum eşti, ca să afle dacă ai sau nu probleme. Te va găsi mereu prin mijloace mai intime decît frivolul şi totuşi atît de senzaţionalul blog. (şi cînd zic asta nu mă refer la mijloace precum Facebook, şi altele de aceeaşi teapă).

  3. Io am tras cîteva concluzii de cînd am început să scriu „pentru public”:

    1. că scriitura mă dezvăluie destul de bine;
    2. că pe pe blog scriu uneori despre chestii care nu au fost niciodată subiect de discuţie cu amicii, colegii, familia, cunoscuţii, chiar prietenii (la un moment dat mamei i-am dat să citească dintre articole şi mi-a zis că e interesant să vadă cum gîndesc – incredibil, în 23 de ani de convieţuire n-am discutat niciodată despre legalizarea prostituţiei :);
    3. că un prieten e mai prieten dacă mă citeşte pe blog decît dacă mă „ceartă” că n-am mai dat semne de viaţă…

    Aşa că, atunci cînd am citit o părere oarecum similară emisă de unul mai deştept şi mai recunoscut decît mine, am zîmbit şi am zis: „Great minds think alike” :))))

    Montaigne a avut în viaţă doar un prieten (nu în accepţiunea FB, bineînţeles 🙂 ). Au fost atît de apropiaţi că „suflete pereche” ar fi fost o titulatură mai potrivită. Însă „idila” a durat doar patru ani fiind întreruptă brusc de moartea lui Etienne de La Boetie. L-a regretat tot restul vieţii pentru că şi-a dat seama că doar lui i-a putut arăta o versiune Montaigne necenzurată.

    Scriind şi-a dorit poate ca cineva, undeva să-l înţeleagă aşa cum fusese odată înţeles şi acceptat. Aşa că poate e cum zici tu, poate zice „prieteni credincioşi” referindu-se la cei ce nu-şi merită numele. Oricum, că tot veni vorba, eu sînt contra folosirii abuzive a termenului care tot pe noi ne răneşte – ajungem să avem nişte aşteptări fabuloase în numele „prieteniei” de la nişte oameni cu care am împărţit prea puţin în viaţă… Dar despre asta, cu altă ocazie 🙂

  4. …oana mică..ai dreptate, şi eu mă simt mai bine să mă exprim deschis în scris..aici nu mă intrerupe nimeni şi nimic, e ca un fel de descătuşare…plus că pot să recitesc ce-am zis şi, cîte-odată corectez( live nu prea ai timp de corecturi, sau nu mai stă nimeni s-asculte :)).
    …şi, la urma-urmei, nu citeşte decît cine vrea iar eu nu sînt de faţă să-i văd expresia apreciativă sau ba şi n-am cum să mă descurajez, deci continui!( mă eliberez, mă simt bine, am opinie.. :))
    Şi dacă lasă cineva un răspuns, cred că e cinstit, nu ca-n viaţă cînd eşti nevoit să-ncurajezi sau să dai replica unor chestiuni cu totul neinteresante !

Lasă un răspuns

