Despre Valea Savinjei şi Mljet – în completare :)

Mi-am dat seama recitindu-mi opusul de ieri că detalii prea multe despre locurile pe care le-am vizitat nu am dat. Revin aşadar cu o încercare de descriere 🙂

Slovenia, Luče – Aici am stat noi, la 15 km de Logarska dolina (să-nsemne oare Valea Tăietorilor de Lemne?), dar de aici am făcut ture în jur. Logarska dolina şi Robanov kot îs văi pe care le-au sculptat gheţarii plecaţi în promenadă din munţi 🙂 Îs aşezate aproape perpendicular pe Valea Savinjei, nume primit după râul cu acelaşi nume, leac pentru febra musculară şi călduri toropitoare care dac-ar fi, despre ele s-ar povesti, dar sîntem la munte şi oricum seara e răcoare 🙂 Zona e foarte bogată – ai de văzut (şi urcat dacă ştii şi poţi ) munţi cu piscuri de peste 2500 de metri, dar ai şi unii mai micuţi (cei pe care i-am urcat noi, Raduha – aprox. 2056 şi Rogatec – aprox. 1577), dar poţi merge de-a lungul lor pe vale sau pe drumuri panoramice şi rămîne înmărmurit de ce poate natura şi cît de mic şi neînsemnat şi trecător e omul…

Unde-s munţi îs şi pasuri şi cabane şi ferme turistice la altitudine… Te poţi duce-n peşteri sau, la cascade, la izvoare, vizita sătuce sau oraşe dichisite, aranjate, curate – ce mi-a priit ordinea şi disciplina! O poţi lua pe şosea sau pe drum forestier de vis. Oriunde te-ai duce o să fie verde şi linişte şi oamenii au să-ţi zîmbească 🙂 Ce să zic: îmi place la sloveni şi de Alpii lor de nu mai pot 🙂

Mljet, Ropa – aici e campingul unde am tras la mare. Un sat mic de pescari unde a crescut un camping de o stea, dar care oferă tot ce-ţi trebe (tiii, m-a impresionat buda lor ecologică, ca a noastră de la ţară doar că, datorită unui sistem de ventilare, nu miroase deloc!), dar au fost şi reconstruite două căşi pentru apartamente şi a răsărit şi terasa de care vă ziceam că are priveliştea cea mai cea de pe toată insula.

Insula are 45 de km lungime, am străbătut-o pe toată şi e tare faină. Verde de la pădurea de pin care o acoperă în mare măsură (lucru neobişnuit că e mai la sud de Brač şi Hvar unde parcă erau multe locuri arse de soare). Tiii, ce frumos miroase… Relief ondulat, aşezări ici şi colo, mai vechi şi mai noi – m-a surprins să văd multe construcţii fără cap şi arhitect, aşa, ca la Vama Veche 🙂 Dar, mă rog, trebe să cîştige şi localnicul un ban din închirieri de apartamente 🙂

Partea din nord a insulei e declarată parc naţional şi, deşi nu-i frumos din partea lor că parcul e mult mai mare, accent pun pe cele două lacuri şi promenada din jurul lor. Iniţial lacuri cu apă dulce care au secat, au fost legate la mare printr-un canal şi acum se bălăceşte turistul în apă ce depăşeşte 30 de grade în iulie şi august 🙂 Pădure, insuliţe, aşezări de pescari, ruine din vremea romanilor, dar şi hotel de 4 stele şi standuri ca la Mamaia 🙂

Dar mie mi-a plăcut restul insulei mai tare. Plajele cu nisip (nisip, nisip, nu pietricele mici 🙂 de la Saplunara -fenomen rar pentru litoralul croat. Plaja ceea combină ce-mi place mie mai mult la mare: nisip şi intrare în apă lină (păşind tot pe nisip) şi pădure deasă să te poţi adăposti de soare… Fiind aşa de rare, plajele sînt populate de specii rare de plante şi de nişte fluturi tare viu coloraţi!

Mi-a plăcut ţărmul sălbatic şi prea puţin accesibil, dantelat şi insuliţele presărate pe alocuri. Şi viaţa subacvatică descoperită pentru prima dacă mulţumită ochelarilor de înotător – planul era să mă antrenez, dar pînă la urmă m-am uitat la peşti :))) Şi măslinii centenari…

În rest linişte şi greieri – o minune 🙂 No că acum poci să stau liniştită că am zis tot 🙂 Să trăiţi şi numa’ bine să văcănţuiţi 🙂

3 gânduri despre &8222;Despre Valea Savinjei şi Mljet – în completare :)&8221;

  1. Ei, frumos reportaj de vacanţă, Oana! Exact ce trebuia ca să completeze pps.ul cu imagini(hola, Zlatko :)) şi să deschidă cheful amatorilor de concedii reuşite 🙂

    Se vede că ţi-a trecut ciuda pe dalmaţieni şi că păţaniile negative nu au contat prea mult, a contat că ai vizitat două locaţii de vacanţă de invidiat şi că vacanţa şi-a atins scopul!

  2. Doa sau trei precizari din prof Tomsic;)
    – pe Raduha am urcat anul trecut – amanduoe in o singura saptamana cred ca fie prea mult…
    – la Mljet (partea nationalista din mine zice) se zice ca a venit si ulise. Esista o o pestera unde se-a dezvoltat povestea cu nimfa calipso…

  3. Maman, n-am io nici o treabă cu dalmaţienii, şi ei îs oameni 🙂 Abia am avut ce povesti 🙂

    Tomşescu, mulţumesc pentru precizări – să trăieşti şi-n româneşte să tot comentezi 🙂

Lasă un răspuns

