Maratonul istrian :)

IMG_0032
(io-s în poză, credeți-mă pe cuvînt :))) ultimii 195 de metri, mulțumesc Z. – îmi place poza asta tare mult 🙂

Da, măi, și-am mai alergat un maraton… Cel la care m-am înscris la beție :))) Ei, vorbesc și eu să nu tac: dacă nu ar fi fost organizat în 13 aprilie, zi norocoasă pentru mine, n-aș fi sărit așa de repede și cu atît entuziasm să-mi trec numele pe listă :). Și, dacă tot l-am alergat, ar fi frumos din partea mea să-l și prezint umpic, păi nu?

Pe foarte scurt: o fost absolut minunat și, dacă citește articolul ăsta vreun alergător în căutare de inspirație și loc unde să alerge un maraton, semimaraton sau 8 km, o să zic doar atît: mereți cu încredere la Istrski maraton! Dacă nu pentru organizare (de nota zece, nimic nu lipsește), pentru traseul de nota 14 care ne-a dus și învîrtit prin burice de tîrg (patru orașe de coastă: Koper, Isola, Piran, Portorož), prin sătucuri și vii, pădure și pe șoseaua de coastă, la deal și la vale, prin parcuri și porturi de agrement, tuneluri și pe lîngă sărării, ba chiar pe lîngă un lac cu apă dulce, și mă opresc aici că v-ați prins că e variat și deloc plictisitor :). Și dacă nu vă atrage ideea de a alerga cu briza mării în față, spate, lateral, atunci pentru sprijinul EXTRAORDINAR de sufletist exprimat în încurajări, urale și aplauze al celor de pe margine: locuitori, trecători, turiști, voluntari, organizatori și alți alergători… Zău că așa ceva n-am mai văzut, zic cu uimire sinceră și recunoștință maximă :).

Pe lung v-aș zice doar care au fost premierele pe care le-am contabilizat, ce a fost altfel față de restul maratoanelor pe care le-am alergat.

-a fost prima ediție a maratonului :). Pînă acum am avut grijă să alegem competiții care au împlinit deja măcar zece anișori – un fel de garanție că vor fi organizate bine. Acuma e drept că slovenii au nu numai gena sportivă dominantă, dar și pe cea de organizator :). Și, în plus, nu s-ar fi hazardat Banka Koper, sponsorul principal, să ofere un eveniment de calitate inferioară în condițiile în care celelalte două maratoane slovene, Ljubljana și Radenci – maratonul celor 3 inimi, au tradiție și un nume :).

-a fost cel mai „mic” maraton de pînă acum: 267 de bărbați au terminat maratonul și 59 de femei (io am fost a 52-a :))), cel mult zece abandonuri, la 3000 s-a ridicat numărul de participanți la toate distanțele, inclusiv cele mici pentru pici :))). Dar mi-a plăcut – ai loc să respiri, ai loc să te miști, nu-i deloc rău nici așa :).

-a fost primul maraton cu diferență de nivel (parcă 340 de metri în total, nu e mult, dar nici nimic :)) și a fost tare simpatic :). Și, să mă dau mare puțin, nu urcușurile au fost o problemă, ci coborîșurile – explic ce și cum cu genunchiul imediat :))).

-a fost prima dată cînd am participat în grup, cu AK Jastreb 99, n-am fost de capul nostru :). Și Vesna a fost cu noi :). Pe Vesna, o doamnă bine umpic mai tînără decît mama mea, o cunoaștem de la sală (anul trecut pe vremea asta mergeam la TRX, remember? :). No și auzind ea că alergăm a zis s-o luăm și pe ea cînd mai mergem pe undeva. A început cu 10 km – Zagrebacki nocni cener, pe o ploaie torențială 🙂 S-a antrenat și acum a alergat cu succes un semimaraton :). I-a plăcut așa de mult că mai vrea – la anul la maraton întreg :). No, dar ziceam de călătorit în grup mai mare – e simpatic, nu zic nu, ne-am adaptat, unde a mers turma am mers și noi, dar am învățat că unde-s mulți, mai greu te pui de acord și, în plus, compromisurile sînt mai dese :))).

-a fost primul maraton unde eu am alergat maratonul întreg, iar Zlatko semimaratonul – așa am fost amîndoi alergați și mulțumiți 🙂 Și Z. a avut energie să se ocupe de un maratonist hipotensiv și să conducă acasă :).

-a mai fost primul maraton pentru care nu m-am putut pregăti cum am vrut pe motiv de accidentare. Mai țineți minte pozele alea de vis cu zăpadă de la Japetic? No, ceva s-a întîmplat cu genunchiul meu drept. După ziua aia n-a mai fost la fel :). A durut, l-am lăsat să-și revină, și-a revenit, am alergat umpic, iar a durut, iar l-am hodinit și tot așa ceea ce a însemnat că din planul meu de antrenament cu alergări lungi de pînă la 35 de kilometri s-a ales praful :). M-am gîndit chiar să cer organizatorilor să mă lase să-mi schimb opțiunea în semimaraton, dar am tot amînat momentul pînă am decis următoarele: traseul e foarte fain și e păcat să nu-l alerg tot. O să merg cît pot de încet din dorința de a vedea cît mai mult din el – nu se poate? Doare foarte tare? Nu-i bai, abandonăm că nu e un capăt de țară :). Zis și făcut, genunchiul m-a susținut, dragul de el, am terminat în 4 ore 50, dar a fost mi-nu-nat, am mai zis :). Culmea e că nici după ziua de duminică nu m-a necăjit, nici febră musculară n-am prea avut – a doua zi coboram pe scări deja :).

IMG_0033
(ai zice că mă torturează cineva rău de tot, dar este o impresie greșită: eram la o aruncătură de băț de finish line și cîntam: https://www.youtube.com/watch?v=CGyEd0aKWZE Coz we’ve got that fire and we’re gonna let it burn. burn. burn :)))

Ultimul punct pe ordinea de zi :din învățăturile mele pentru ca tot poporul de maratoniști să profite 🙂 De fapt ca să nu uit io 🙂

-maratonul e lung. Dacă te simți rău, nu te îngrijora: va trece. Dacă te simți bine, nu te îngrijora: va trece :).

-să-mi trăiască dieta din care am scos zahărul rafinat, e fenomenală! Problema e că la maraton, de exemplu, ai nevoie de zahăr și trebe să ai o toleranță dezvoltată la dulce altminteri te ia cu leșin :))) Am alergat maratonul ăsta cu banane, portocale, o bucățică de prăjitură cu ciocolată, o jumătate de baton energetic – o fost suficient că n-am alergat repede, dar la linia de sosire dacă nu dădea fuga Z. după o porție de cartofi prăjiți cu multă sare nu știu ce mă făceam :). Nici cofeină nu mi-a trebuit – mai ales pentru că o aveam disponibilă sub formă de gel energetic :))). Am dat drumul la muzică și am pus căștile în urechi și i-am dat bătaie 🙂 Dar divaghez : deci data viitoare ori îmi iau senviș în buzunar, ori mînc zahăr pe pîine în pregătire :)))

-bine am făcut că, neantrenîndu-mă io cum trebe, am renunțat la orice fel de ambiții și pretenții legate de rezultat. Încep să cred cu tot mai mare convingere că viteza ne accidentează, nu distanța… Going too fast, too soon… Așa, la pas, totul e OK. Asta nu înseamnă că recomand alergarea unui maraton fără pregătire, duamneferește, să nu uităm că, orișicît, avem condiție, avem valoare, acesta e maratonul numărul 5, în anul 7 de exercițiu fizic intens :). Și am avut mare noroc și îs tare recunoscătoare că l-am terminat pe acesta cu zîmbetul pe buze :).

-lipsa de somn dăunează :). Apropo de călătorit în grup – ei au ales, noi ne-am conformat, un hostel pe lîngă Koper. OK, asta nu e în sine o problemă, deși am tras concluzia că sîntem prea bătrîni pentru dormit 6 în cameră și baie pe hol :))) Problema a fost o petrecere de aniversare de 50 de ani de nu știu ce la subsol :))) Cu formație care a cîntat live, umblă zvonul, pînă la 4 dimineața :))) Io una nu m-am uitat la ceas, am preferat să dorm în pauzele dintre cîntări :))). Noroc că startul a fost la 11, ne-am trezit pe la 8 de voie și am și mîncat, altminteri colapsam pe drum sigur :))) Însă lipsa asta de somn, combinată cu o oprire umpic prea bruscă după trecerea liniei de sosire a rezultat în solicitarea asistenței medicale :(. Pînă a venit doftorul îmi revenisem, făceam glume: „Ce ați alergat? -Maratonul. Dar mi-e mai bine, mă duc să mai fac o tură. -Nu știu dacă e cea mai bună idee…”, a zis el după ce a făcut o pauză în care chiar a analizat dacă aș fi în stare sau nu :))). Mi-au luat tensiunea, era mică, mi-au zis să mă întind cu picioarele în sus și să beau. Zis și făcut, mi-am revenit.

-cel mai rapid mers, marș sau plimbare la pas grăbit e mai lentă decît o alergare ușoară :))) Să fi tot fost km 38, stație de realimentare, opresc, mînc o bucățică de portocală și plec mai departe. Atunci mi-a venit ideea să fac experimentul ăsta 🙂 Am mărșăluit doi km, al doilea într-un ritm de 8 minute și 13 secunde pe kilometru. Cînd am reînceput să alerg, am alergat încetișor, dar tot am parcurs restul de kilometri în mai puțin de 7 minute… Mhmmm…

No ș-am încălecat pe-o șa și v-am spus povestea mea 🙂

3 gânduri despre &8222;Maratonul istrian :)&8221;

  1. -pe mine m-ai convins că e cel mai fain traseu 🙂
    -nu o să alerg vreodată vreun semimaraton, dar trebuie să încerc marşul din 15 noiembrie anul ăsta!
    -şi dacă nu ai scrie decît spre amintirea ta, tot merită, deci bine faci că-ţi faci timp 🙂
    -extraordinar cîtă energie ai în scris, de parcă abia ai terminat de alergat, nu ca şi cum ar fi trecut aproape o lună, aşa sunt de proaspete impresiile! 🙂
    Bine că ne-ai zis despre Istrski maraton, dar şi pozele sunt faine( dragă Zlatko) 🙂

  2. ha! in sfarsit, super tare ma bucur ca ai scris! pai 13 asta a fost o cifra foarte cu noroc pentru toata lumea 😀 – si mie imi place! cu zaharul cred ca trebuie abordata problema la fel ca in cazul carbohidratilor: sugar load in saptamana alergarii. eu asa am facut (mbine, scuipand in san si rugandu-ma sa nu patesc cine stie ce de la atatea prajituri 😀 ), si n-a fost rau. acuma sunt la dezintoxicare zaharoasa 😆 – da, da, INCA! si ca sa inchei, abia astept, abia astept toamna :D! :* :* :*

  3. Maman, mulțumesc pentru aprecieri, mereu mă ung pe suflet 🙂 Cît despre impresiile proaspete trebe să-ți zic că țin minte toate maratoanele de parcă le-aș fi alergat ieri 🙂 Cred că ăsta este unul din motivele principale pentru care le tot alerg – zilele alea îmi rămîn întipărite în memorie cu bune, cu rele, distincte, diferite, zile care au meritat trăite 🙂

    Laura, mulțam fain – mă bucur că am avut cu toții o experiență așa de faină în ziua aia 🙂 Cît despre sugar load, trebe să țin minte lecția pentru mai departe – mulțumesc de pont! și în final zic și eu: HAI, TOAMNĂ, HAI 🙂

Lasă un răspuns

